Tieliikennelain mukaan talvirenkaita on käytettävä nykyään marraskuusta maaliskuuhun, mikäli keliolosuhteet ja sää sitä edellyttävät.
Käytännössä Suomessa on järkevää käyttää talvella AINA talvirenkaita, vaikkakin talviset keliolosuhteet olisivat hyvinkin vaihtelevat! Suomessa keliolosuhteet voivat vaihdella paljonkin ja äkillisesti, etenkin kun matka taittuu etelästä pohjoiseen tai päinvastoin. Vain pohjoismaisiin olosuhteisiin suunnitellut talvirenkaat ovat turvallinen vaihtoehto varmistaaksemme matkan sujumisen turvallisesti!
Kun renkaasi ovat pohjoismaisiin olosuhteisiin suunnitellut, joko nastalliset tai nastattomat kitkarenkaat, on asia osaltasi kunnossa kunhan varmistat että renkaan kulutuspintaa on jäljellä vähintään 4-5 mm, vaikkakin laki edellyttää minimissään 3 millimetrin urasyvyyttä kulutuspinnan pääurien osalta.
First Stop suosittelee huonokuntoisille teillemme minimissään 5 mm urasyvyyttä!
Jos epäilet renkaidesi kuntoa niin poikkea First Stop -liikkeessä jossa teemme renkaiden kuntokartoituksen odottaessa ja veloituksetta.
Huomio myös että käyttäessäsi nastarenkaita ei nastojen määrän poikkeavuus renkaiden välillä saa olla enempää kuin 25 % sen renkaan nastamäärästä jossa nastoja on eniten.
Markkinoilla on paljon erilaisella nastamäärällä olevia talvirenkaita joissa nastojen määrä vaihtelee n 90 kpl per rengas aina 250 kappaleeseen per rengas.
Tämä on syytä huomioida varsinkin silloin jos ollaan vaihtamassa vaikka kahta uutta rengasta!
Tarkoittaa sitä että uudet renkaat voivat sisältää enemmän tai vähemmän nastoja kuin autossa olleet ja näin ollen yhdistelmä on laiton vaikkakin kysymyksessä olisikin kaksi uutta rengasta.
Talvirenkaita saa käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun, aina kun keliolosuhteet tai sää sitä edellyttävät. Tämä koskee erityisesti nastarenkaita joissa tiukemmat rajoitukset kuin nastattomissa kitkarenkaissa. Huomio että urasyvyys talvirenkaissa tulee aina olla vähintään 3mm!
Talvirenkaita on käytettävä näissä ajoneuvoissa¨
Kohdissa 1-4 mainituissa ajoneuvoissa vedettävässä perävaunussa jonka kytkentämassa on 750kg – 3500 kg eli käytännössä kaikki jarrulliset perävaunut.
Jarruttomat, yleisesti alle 750kg kokonaismassaltaan olevat perävaunut jäävät tämän ulkopuolelle mutta First Stop suosittelee käyttämään myös kevyt perävaunuissa talvella talvirenkaita! Perävaunuihin on saatavilla myös edullisia kitkarenkaita jotka toimivat talvella huomattavasti paremmin kuin kesärenkaat. Kysy lisää lähimmästä First Stop -liikkeestä!
Lisäksi talvirenkaita on käytettävä vetävillä akseleilla:
Näissä ajoneuvoissa vetävillä akseleilla on urasyvyyden oltava vähintään 5mm, lukuun ottamatta ohjaavia vetäviä akseleita. Muilla akseleilla, sekä mainitulla ajoneuvolla vedettävän perävaunun ja hinattavan laitteen kaikilla akseleilla on tällöin käytettävä renkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä.
Vaatimusta ei sovelleta traktorin ja perävaunun tai hinattavaan laitteen muodostamaan ajoneuvoyhdistelmään silloin, kun ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu nopeus tiellä on enintään 60 kilometriä tunnissa
Voidaan todeta että kaikissa henkilö- ja pakettiautoissa (alle 3500kg kokomaismassa) ja lisäksi moottoripyörissä, mopoautoissa, mönkijöissä jne. saa käyttää nastarenkaita Marraskuun alusta Maaliskuun loppuun. Muina aikoina käyttö on myös sallittua jos sää tai keliolosuhteet sitä vaativat turvallisen matkanteon turvaamiseksi, tosin tämän tulkitseminen jää sitten valvovan viranomaisen päätettäväksi onko käyttö sopivaa vallitsevaan keliin.
Periaatteessa tämä on nyt sallittua sään tai keliolosuhteiden puitteissa eli kun keliolosuhteet ovat” kesäiset”. First Stop ei missään tapauksessa suosittele kesärenkaiden käyttöä talvikuukausina sillä keliolosuhteet voivat äkillisesti muuttua jopa saman kaupungin sisällä.
Esimerkkinä työmatka aamulla kun aurinko paistaa ja lämpömittarikin mukavasti plussan puolella. Iltapäivällä kuitenkin saapuu lumi- ja räntäsateet lämpötilan painuessa hieman miinuksen puolelle joka tarkoittaa liukkaita tienpintoja. Jos aamulla on oltu liikkeellä kesärenkailla lain vaatimalla tavalla ei samoilla renkailla voi ajaa enää kotiin vaan auto on jätettävä odottamaan kelin paranemista työpaikan parkkipaikalle.
Toisena esimerkkinä voisi olla matka Hämeenlinnasta Helsinkiin. Hämeenlinnassa paistaa aurinko ja samoin Helsingissä. Matkalla kuitenkin Riihimäen kohdalla sataa lunta jolloin talvirengas vaaditaan! Pahimmassa tapauksessa onnettomuuden sattuessa lumisella tieosuudella ja auton ollessa kesärenkailla ei lain vaatimus täyty. Näin ollen myös vakuutuksen korvaukset voivat olla rajoitetut koskien ajoneuvoja, syyllisyyttä puhumattakaan jos henkilövahinkoja syntyy. Käytä talvikuukausina talvirenkaita niin säästyt monelta harmilta ja varmistat osaltasi liikenneturvallisuuden toteutumisen.
Huomio että kesärenkaat ovat valmistettu lämpöisiin olosuhteisiin, yleisesti lämpimämpään kuin +5 astetta ja myös että kesärenkaita ei ole suunniteltu lumeen, loskaan puhumattakaan jäisistä olosuhteista!
Tieliikennelain perustelujen mukaan: ”säällä tai kelillä, jolloin talvirenkaiden käyttöä edellytettäisiin, tarkoitettaisiin tieolosuhteita, joissa alueen tieverkolla, myös pienemmät tiet huomioon ottaen, olisi tarve käyttää talvirenkaita olemassa olevan tai mahdollisen liukkauden vuoksi. Liikenteenvalvoja määrittelisi yksittäistapauksessa, olisiko olosuhde sellainen, että talvirengasta olisi käytettävä.”
Vastuu on aina ajoneuvon kuljettajalla. Yksittäistapauksissa kuten myös onnettomuustapauksissa valvova viranomainen määrittelee ovatko tai olivatko keliolosuhteet sellaiset että talvirenkaita olisi tullut käyttää. On tärkeää myös huomioida että ajoneuvoa lainatessa, vuokratessa on vastuu edelleenkin kuljettajalla ei ajoneuvon omistajalla. Käytä talvikuukausina talvirenkaita niin et kohtaa harmeja näiden asioiden osalta.
Käänny aina First Stop Rengasasiantuntijan puoleen joka kartoittaa tarpeesi ja vaatimukset ajoneuvon suhteen. Tarjolla on lähes aina nastarengas ja Pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettu laadukas kitkarengas.
Talvirenkaasta tulee löytyä ”lumipito merkki” (kuva) jossa kolme ”huippua” näkyvissä ja tämä merkki tunnetaan virallisesti 3PMSF-merkkinä.
Pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettu kitkarengas tarkoittaa että rengas on suunniteltu kestämään arktisia olosuhteita ja lämpötiloja jopa aina -40 asteeseen asti.
Edellä kuvatun kaltaisia kitkarenkaita valmistavat kaikki suurimmat rengasvalmistajat kuten mm. Bridgestone, Continental, Good Year, Hankook, Nokian, Michelin jotka ovat sijoittaneet tuotekehitykseen vuosien varrella paljon aikaa ja rahaa. Kumiseoksessa ja renkaan rungossa se salaisuus piilee hyvän talvipidon osalta ja koska tämän tyyppiset renkaat vaativat arvokkaita raaka-aineita kokonaistuotanto määrien ollessa alhaiset niin harvoin kunnon renkaat ovat aivan hinnaston alkupäästä tai edes keskeltäkään. Pohjoismaisiin olosuhteisiin käytettäväksi tarkoitettuja renkaita käytetään lähinnä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Baltian maissa ja Venäjällä jossa lämpötilat laskevat äärimmäisen kylmäksi. Mm. Tanskassa ja Saksassa käytetään yleisesti eri kitkarenkaita kuin Suomessa.
Keski-Euroopassa myytävät kitkarenkaat ovat suunnittelultaan ja toteutukseltaan erilaisia kuin mitä Suomessa tulisi käyttää. Näissä erona esim jääpito ja kylmän kestävyys. Ns. Keski-Euroopan kitkarenkaita saapuu Suomeen runsaasti mm. tuontiautojen mukana ja useassa tapauksessa nämä renkaat eivät sovellu koviin talviolosuhteisiin vaikkakin lainsäätäjän näkökulmasta ovat laillisia käyttää.
Mitä tahansa kysyttävää sinulla on renkaista niin ole yhteydessä lähimpään First Stop liikkeeseesi
Haluatko oppia lisää? Palaa kaikkiin rengasvinkkeihin