Syyskuun alusta huhtikuun loppuun
Nastalliset vai nastattomat talvirenkaat? Tämä on talviautoilijan ikuisuuskysymys, johon ei ole yhtä vastausta. Valintaan vaikuttaa oleellisesti mm. se, millaisilla teillä autolla ajaa.
Yleinen harhaluulo on, että kitkarengas ei pidä riittävän hyvin. Tämä sitkeänä elävä myytti ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Hoidetuilla teillä kitkat pitävät oikein hyvin, ja suurin osa autoilijoista pärjää niillä mainiosti läpi talven. Esimerkiksi eteläisen Suomen pääväylät ovat suuren osan talvesta hyvässä kunnossa.
Kitkarenkaat ovat myös huolettoman ja ympäristöä huomioivan autoilijan valinta. Niiden keskeinen etu on hiljaisuus, sillä nastaton rengas ei rapise paljaalla asvaltilla. Kitka ei myöskään kuluta tien pintaa.
Kitkarenkaiden omistaja voi yleensä valita renkaanvaihdon ajankohdan vapaammin ja ilman stressiä. Kitkarenkaat voi laittaa autoon syksyllä jo ennen pahimpia rengasliikkeisiin syntyviä jonoja. Keväällä ne voivat olla huoletta alla hieman pidempään.
Kitkarengas on hyvä valinta myös sähköautoihin, joiden omistajat arvostavat kulkupelin hiljaisuutta.
Nastarenkaiden nastat pureutuvat hyvin jään pintaan, joten ne sopivat mainiosti vaihteleviin kelioloihin. Joskus sivutiet voivat olla hyvinkin jäisiä ja huonossa kunnossa. Nastat ovat hyvä vaihtoehto, jos käy paljon vaikkapa mökillä ja joutuu ajamaan jääpolanteisilla teillä.
Nastarenkaita myydään enemmän kuin kitkarenkaita. Siksi rengasliikkeissä on yleensä laajempi valikoima nastallisia vaihtoehtoja, ja hyllystä löytyy todennäköisesti heti oikeankokoiset renkaat.
Laadukas rengas pitää ja on turvallinen
Valitsipa autonsa alle sitten kitkat tai nastat, renkaan laatuun kannattaa satsata.
Mitä edullisempi rengas, sitä vähemmän sitä on testattu ja kehitetty. Halvemmat renkaat on myös tehty edullisemmista raaka-aineista. Silloin niiden pito ja muut turvallisuutta parantavat ominaisuudet eivät yllä parhaimpien renkaiden tasolle. Laadukkaat renkaat maksavat hieman enemmän. Hintalisä on kuitenkin mitätön, kun sen jakaa renkaan tuleville käyttökuukausille.
Esimerkiksi 80 euron lisäinvestointi parempaan rengassarjaan maksaa 0,10–0,15 euroa päivässä, kun renkaan käyttöikä 3–4 vuotta.