63+ ammattimaista toimipistettä yli 1800 toimipistettä Euroopassa

27 vuoden kokemus renkaista ja autohuollosta

Googlen yleisarvosana 4.5 yli 128 560 arvostelusta


Hakusymboli

Pakoputkisto | First Stop

Pakoputki

 

Epämiellyttävät savut eivät ole hyväksi tien päällä ajajalle tai autollesi. Ja jos pakokaasut eivät pääse karkaamaan oikein, ne uhkaavat moottorin toimintaa ja voivat päästä jopa autoon sisälle. Pakokaasujärjestelmän on siten syytä olla kunnossa.

 

 

Miksi pakokaasujärjestelmä on tärkeä?

 

Pakokaasujärjestelmä sijaitsee auton takana. Sillä on erittäin tärkeä tehtävä auton oikeanlaisessa toiminnassa ja ympäristöystävällisemmän ajamisen rohkaisemisessa, sillä se muuntaa ajoneuvostasi pääsevät kaasut. Se koostuu muun muassa pakoputkesta, katalysaattorista ja dieselhiukkassuodattimesta, jos kyse on dieselautosta, muiden osien lisäksi.

 

Äkkinäiset lämpötilanvaihdokset, lumi, sade ja suolan ja veden aiheuttama korroosio vaikuttavat suoraan järjestelmän kuntoon. Tämä voi vähentää autosi suorituskykyä lisäämällä moottorin melutasoja ja polttoaineen kulutusta. Kaikki auton pakoputkessa tai katalysaattorissa olevat ongelmat ovat haitallisia ympäristölle, ja ne saattavat myös haitata sinua ja muita autossa olijoita.Haitalliset kaasut voivat pahimmassa mahdollisessa tilanteessa päästä jopa autoon sisään.

 

Tärkeä muistaa: mikä tahansa auton pakoputkessa tai katalysaattorissa oleva toimintahäiriö voi tarkoittaa, ettei auto pääse läpi autolle tehtävästä pakokaasujen päästötestistä.

 

 

Milloin minun olisi huollettava pakokaasujärjestelmä?

 

First Stop suosittelee huoltoa 3–6 vuoden välein riippuen kilometrimääristä ja auton merkistä. Auton katalysaattori on suositeltavaa vaihtaa 80 000–100 000 kilometrin välein.

 

Jos pakoputkesta tulee tummaa tai mustaa savua, auto menettää tehoaan ja moottori voi jopa sammua usein, pakokaasujärjestelmässä voi olla tukos tai halkeama.

 

Jos kuulet metallisen äänen tai havaitset tärinää auton alla tai jos ohjauspyörä tai vaihdekeppi tärisee kun auto hidastaa, järjestelmässä on mitä luultavimmin halkeama tai murtuma tai osa järjestelmästä on irti.

 

 

Miksi pakoputki on huollettava

 

  • Ehkäisee tehon menetyksen ja pakokaasun rajoittamisen moottorista
  • Vähentää ilmaa saastuttavien kaasujen päästöjä
  • Auttaa varmistamaan asianmukaisen polttoainekulutuksen
  • Vähentää moottorin melua

 

 

Usein kysyttyä

 

Mistä tiedän, milloin pakoputki on vaihdettava?

 

Kun huomaat taustapeilistä, että pakoputkesta tulee liian paljon savua tai epänormaalin väristä savua.

 

Neuvo, jos huomaat mustaa savua: Aja kahden viikon välein lyhyt noin 10 km:n matka noin 80 km/t:n vauhdilla matalalla vaihteella.

 

Neuvo, jos huomaat valkoista savua: Risti sormesi ja tule First Stopiin. HETI!

 

Neuvo, jos huomaat sinistä savua: Tarkasta öljytasot säännöllisesti, ja jos joku tasoista on alhainen tai tyhjenee säännöllisesti ajan kanssa, mene First Stopiin, sillä autossasi saattaa olla öljyvuoto. Ongelma voidaan ratkaista vaihtamalla mäntien ja venttiilien tai turbotehostimen vialliset osat.

 

Neuvo, jos huomaat harmaata savua: Anna First Stopin hoitaa kaikki.

Topi, on työskennellyt First Stopissa 8 vuotta.

 

 

Tarvitsetko tarjouksen?

 

Henkilökohtainen tarjouksesi muutamalla klikkauksella.